Saftblandare & varningsljus regler

Med blixtljus, varningsljus eller saftblandare kan du utrusta ditt fordon för bättre synlighet. Blinkande eller roterande varningsljus gör ditt fordon extra tydligt genom att påkalla extra uppmärksamhet. De ger dig större möjlighet att synas vid svåra siktförhållanden, såsom runt hörn eller i dimma, eller om du blockerar vägen mer än normalt i trafiken. Lär dig om skillnaden mellan varningsljus och saftblandare, vad varningsljus färger innebär och om varningsljus regler i trafiken.

orange varningsljus

Varningsljus


Det är väldigt vanligt att arbetsfordon kommer med förinstallerade varningsljus. Däremot kan varningsljus många gånger saknas helt på äldre modeller. Även på nya arbetsfordon kan dessa saknas om de tagits bort av någon anledning. Hos bland annat Comp-Lux finns varningsljus för dig som har köpt en begagnad traktor som saknar befintliga varningsljus.

roterande varningsljus/saftblandare på en gul traktor

Saftblandare - Roterande varningsljus


Roterande varningsljus, också kallade saftblandare, drar till sig extra uppmärksamhet utan att blända. Oftast har de ett orange sken och passar därmed utmärkt i trafiken. Roterande varningsljus är den klassiska saftblandare som sitter på taket eller ytterst på breda trailrar och släp.

När får man använda varningsljus?

Endast varningsljus med orange sken är tillåtet i trafik i Sverige, och endast under speciella förhållanden. De får aldrig användas under normal framfart och endast för att varna andra trafikanter. Samma regler gäller för saftblandare och blixtljus.

Det är förbjudet för privatpersoner att använda blinkande varningsljus på fordonets tak. Om du behöver märka ut en last som sticker ut mer än en (1) meter ska detta göras med en flagga eller liknande i dagsljus. Det är viktigt att din last är utmärkt med klara färger så att den är enkel att uppfatta. För andra trafikanter.

Om du har utstickande last och kör i mörker, ska lasten märkas upp med röd belysning och röda reflexer baktill, samt med vit belysning och vita reflexer framtill. Vid behov används även orange belysning och reflexer på fordonets sidor.

Varningsljus – regler


Varningsljus regler är viktiga att förhålla sig till i trafiken – dessa kan nämligen inte användas hur som helst. För att inte dra på dig stora böter är du skyldig att förstå dessa regler. Varningsljus i trafik får du endast använda vid:

  • Väghållningsarbete
  • Vid bärgning & transport av bärgat fordon
  • I samband med fordonskontroll
  • Vid olycksplats (inklusive viltolyckor)
  • När fordonet (inklusive utrustning) är bredare än 300 centimeter
  • Vid mycket tung eller utstickande last
  • I andra motsvarande fall när du behöver uppmärksamma andra trafikanter

Varningsljus regler gäller även för fordon som exempelvis eskorterar ett annat fordon som uppfyller dessa krav. För vissa av kraven ovan måste du använda varningsljus med hänsyn till säkerhet för dig och andra medtrafikanter. Du kan läsa mer om dessa regler i Transportstyrelsens författningssamling.

Blixtljus & Varningsljus - Färger


Saftblandare och roterande varningsljus färger används av olika typer av fordon för olika användningsområden. Detta betyder olika roterande varningsljus färger:

  • Orange ljus är det vanligaste för arbetsfordon och för privatbruk.
  • Blått ljus får inte användas alls i trafik då det är reserverat för polis, brandkår, ambulans och andra utryckningsfordon.
  • Grönt varningsljus är vanligt i lagermiljöer, men ska undvikas i eller nära trafik då du kan misstas för någon typ av ledningsbefäl, vilket kan förvirra utryckningsfordon och annat.
  • Röda ljus finns, men är vanligast i andra länder där de används av bland annat ambulans.

Alla former av varningsljus som blinkar eller roterar kan kallas för blixtljus men generellt menar man antingen LED blixtljusramp eller riktade blixtljus. De syns på väldigt långt håll, men lämpar sig också i trånga miljöer då ljuset lätt studsar på väggar och andra föremål, vilket gör att du kan synas även runt hörn. Observera att riktade blixtljus kan blända och irritera andra trafikanter – därför är de vanligtvis inte lämpade för bruk i trafik.